do kasy suma: 0,00 zł

Pakiet "MotoPRL"

post26ipolipol.png
  • promocja
Dostępność: na wyczerpaniu
Cena: 119,90 zł 169,80 zł 119.90
ilość szt.
dodaj do przechowalni
Ocena: 5
Kod: 9788377313060, 9788377311813

Opis

Motorowery w PRL-u

Motorowery to bardzo ważne pojazdy w naszej historii! Choć dziś jeździmy nowoczesnymi samochodami lub szybkimi motocyklami, to właśnie poczciwe Komary, Romety czy importowane Jawki były dla większości z nas początkiem przygody z motoryzacją. Pierwszym pojazdem silnikowym, którym jeździliśmy.

Przedwojenna historia to krajowe „setki”, które były ówczesnymi motorowerami. Pamiętne marki: SHL, Podkowa, Niemen, Perkun, Wul-Gum oraz spora gama pojazdów zagranicznych. Powojenna historia motorowerów rozpoczęła się zaś w 1956 roku od modeli Ryś i Żak. Niedługo po nich pojawiły się pierwsze Komary. W kolejnych latach to właśnie motorowery były najliczniej produkowanymi pojazdami silnikowymi w naszym kraju. Każdego roku na rynek trafiało ich 150–200 tysięcy. Krajową produkcję wspierał import między innymi takich marek jak Simson czy Jawa.

W latach 60. XX wieku na naszych drogach królowały Komary w różnych wersjach. Lata 70. i 80. należały do Rometów, z ich największą gwiazdą, czyli motorynką.

Rola motorowerów w historii motoryzacyjnej i społecznej naszego kraju była ogromna. Z jednej strony były bardzo przydatnymi pojazdami w gospodarstwach wiejskich, z drugiej – marzeniem nastolatków mieszkających w miastach. A pomiędzy nimi ogromna lista celów, do jakich używano motorowerów oraz masa przygód, jakich dostarczały.

 

Motocykle w PRL-u

Książka "Motocykle w PRL. Rzecz o motoryzacji i nie tylko..." powstała jako kontynuacja bestsellerowych "Samochodów w PRL. Rzecz o motoryzacji i nie tylko..." wydanych w roku 2010. Żadna z tych książek nie rości sobie prawa do miana monografii PRL-owskiej motoryzacji, ani nie gloryfikuje rodzimej myśli technicznej. Obie mają za zadanie po prostu przybliżyć czytelnikowi klimat tamtych lat, przybliżyć mu drogi, parkingi i garaże PRL-u. A jest o czym opowiadać - ponad milion motocykli jakie jeździły po polskich drogach generowało dziesiątki zjawisk - turystycznych, sportowych, użytkowych, urzędowych, handlowych i społecznych.

Przyjęło się powszechnie mianem „motocykle PRL” określać pojazdy produkcji krajowej: WFM, SHL, WSK, Junak. Jest to jednak wielkie uproszczenie, bo obok wspomnianych jednośladów na naszych drogach można było również spotkać kilkanaście marek motocykli importowanych: Jawa, MZ, CZ, IFA, IŻ, M-72, K-750, Panonia, Lambretta, Peugeot, a także: BMW, Triumph, Norton, BSA, AJS, Harley-Davidson i wiele innych.

O tym właśnie opowiada książka „Motocykle PRL. Rzecz o motoryzacji i nie tylko…”. Po raz pierwszy pokazano tu faktyczny stan polskiego motocyklizmu w latach 1945-1989. W ramach tytułowego „…i nie tylko…” przywołano w niej wspomnienia o ludziach, którzy odegrali ważną rolę w motocyklizmie lat PRL – konstruktorach, mechanikach, kierowcach sportowych, kreatorach ruchów motocyklowych i wielkich pasjonatach motocykli. Poruszono w niej tematy, które były niegdyś przemilczane.

 

 

Opinie o produkcie (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl