Pakiet "MotoPRL"
Opis
Motorowery w PRL-u
Motorowery to bardzo ważne pojazdy w naszej historii! Choć dziś jeździmy nowoczesnymi samochodami lub szybkimi motocyklami, to właśnie poczciwe Komary, Romety czy importowane Jawki były dla większości z nas początkiem przygody z motoryzacją. Pierwszym pojazdem silnikowym, którym jeździliśmy.
Przedwojenna historia to krajowe „setki”, które były ówczesnymi motorowerami. Pamiętne marki: SHL, Podkowa, Niemen, Perkun, Wul-Gum oraz spora gama pojazdów zagranicznych. Powojenna historia motorowerów rozpoczęła się zaś w 1956 roku od modeli Ryś i Żak. Niedługo po nich pojawiły się pierwsze Komary. W kolejnych latach to właśnie motorowery były najliczniej produkowanymi pojazdami silnikowymi w naszym kraju. Każdego roku na rynek trafiało ich 150–200 tysięcy. Krajową produkcję wspierał import między innymi takich marek jak Simson czy Jawa.
W latach 60. XX wieku na naszych drogach królowały Komary w różnych wersjach. Lata 70. i 80. należały do Rometów, z ich największą gwiazdą, czyli motorynką.
Rola motorowerów w historii motoryzacyjnej i społecznej naszego kraju była ogromna. Z jednej strony były bardzo przydatnymi pojazdami w gospodarstwach wiejskich, z drugiej – marzeniem nastolatków mieszkających w miastach. A pomiędzy nimi ogromna lista celów, do jakich używano motorowerów oraz masa przygód, jakich dostarczały.
Motocykle w PRL-u
Książka "Motocykle w PRL. Rzecz o motoryzacji i nie tylko..." powstała jako kontynuacja bestsellerowych "Samochodów w PRL. Rzecz o motoryzacji i nie tylko..." wydanych w roku 2010. Żadna z tych książek nie rości sobie prawa do miana monografii PRL-owskiej motoryzacji, ani nie gloryfikuje rodzimej myśli technicznej. Obie mają za zadanie po prostu przybliżyć czytelnikowi klimat tamtych lat, przybliżyć mu drogi, parkingi i garaże PRL-u. A jest o czym opowiadać - ponad milion motocykli jakie jeździły po polskich drogach generowało dziesiątki zjawisk - turystycznych, sportowych, użytkowych, urzędowych, handlowych i społecznych.
Przyjęło się powszechnie mianem „motocykle PRL” określać pojazdy produkcji krajowej: WFM, SHL, WSK, Junak. Jest to jednak wielkie uproszczenie, bo obok wspomnianych jednośladów na naszych drogach można było również spotkać kilkanaście marek motocykli importowanych: Jawa, MZ, CZ, IFA, IŻ, M-72, K-750, Panonia, Lambretta, Peugeot, a także: BMW, Triumph, Norton, BSA, AJS, Harley-Davidson i wiele innych.
O tym właśnie opowiada książka „Motocykle PRL. Rzecz o motoryzacji i nie tylko…”. Po raz pierwszy pokazano tu faktyczny stan polskiego motocyklizmu w latach 1945-1989. W ramach tytułowego „…i nie tylko…” przywołano w niej wspomnienia o ludziach, którzy odegrali ważną rolę w motocyklizmie lat PRL – konstruktorach, mechanikach, kierowcach sportowych, kreatorach ruchów motocyklowych i wielkich pasjonatach motocykli. Poruszono w niej tematy, które były niegdyś przemilczane.